אימהות

חנוכיית "הזחל הרעב"

חנוכיית הזחל הרעב

קורונה 2020. כבר הרבה זמן שלא רואים את האור בקצה המנהרה. יש ימים שאני מרגישה שבהם העולם כולו מזדחל לאיטו, לבוש במסכות ומצויד בחומרי חיטוי. תל אביב כולה נראית לי אסופה ומכונסת בעצמה כמו פקעת. אני מתגעגעת לכל הצבעים שלה, למחולות הרעש בבתי הקפה ומחכה לרגע שתראה את הפנים מבעד למסכות ותצא לחופשי כמו פרפר.    

ילדה עם חנוכיה

מצד אחד, מדווחים בחדשות שהיום מגיע משלוח מבטיח של חיסונים ומצד שני, כל הכותרות זועקות שהמדינה עם הפנים לסגר השלישי. בתוך אווירת אי השפיות וחוסר הודאות, מגיע חג החנוכה. בתור ילדה, חנוכה תמיד היה אחד החגים האהובים עליי. יש משהו קסום בהדלקת הנרות המשפחתית שמאיר ומחמם את הלב מבפנים ומבחוץ. זו אחת הסיבות שכשקיבלנו שיעורי בית מהגן לקשט חנוכייה ידעתי שזו הזדמנות להפוך את זה לבילוי משפחתי ויצירתי. אני מאמינה שהניסים והנפלאות הם אלה שאנחנו יוצרים בעצמנו. הם קורים בחלונות הזמן הנדירים שבהם המציאות זזה הצידה, הזויה וכאוטית ככל שתהיה ואנחנו נכנסים עמוק פנימה, לתוך הראש והדמיון של הילדים שלנו. אלה רגעים משפחתיים שאין להם תחליף. הילדים שלנו לא שוכחים אותם לעולם וגם אנחנו לא. הפוסט הבא אמנם מצריך השקעה אבל בעיניי כאשר רואים את ההתלהבות וההנאה הרבה של הילדים ואת התוצאה היפהפייה בסוף, מגיעים למסקנה שזה לגמרי שווה את זה.   

ילדה עם חנוכייה

הכול התחיל, משבלונה שקיבלנו מהגן שלמען האמת, לא נראתה אטרקטיבית במיוחד. החלטנו לעשות סיעור מוחות קטן ושי אמר שהצורה מזכירה לו מרבה רגליים. החלטנו לזרום עם הרעיון ונזכרנו באחד הספרים שאביגיל הכי אוהבת "הזחל הרעב". חיפוש בפינטרסט הניב רעיון לקישוט חנוכייה מבצק מלח בצורת "הזחל הרעב" מהבלוג הזה. בהשראת אותו בלוג מקסים, הכנו זחל מבצק מלח וערכנו שינויים והתאמות כראות עינינו. אני מצרפת לכם כאן את המתכון שלנו כולל הסברים מפורטים ותמונות.

תשמחו לשמוע שלבצק מלח יש מגוון עצום של יתרונות. קודם כל, הכנתו קלה ופשוטה ממצרכים שזמינים בכל בית. כל עוד מוסיפים מספיק קמח או מים (בהתאם לצורך) הוא גמיש, נוח מאוד לעבודה ומשתף פעולה. מעל לכל, אחד הדברים שהכי מצאו חן בעיניי פה היא העובדה שאופים אותו בתנור. מלאכות יד אני פחות מחבבת אבל אפייה כידוע לכם היא אחד הדברים האהובים עליי ביקום. לאחר אפייה של שעתיים בחום של 100 מעלות, תגלו שהבצק התקשה והתייבש ממש כמו חימר. אפשר לצבוע אותו לאחר האפייה בצבעי גואש או לצבוע אותו מראש בצבעי מאכל כמו שאנחנו עשינו. כל זה הופך אותו לאידיאלי בעיניי לעבודות יצירה עם ילדים. כהורים, היה לנו חשוב לערב את אביגיל בכל שלבי הכנת החנוכייה. אמנם עבר קרוב לשבוע מאז שהכנו את החנוכייה עם אביגיל אבל היא עדיין מדברת על ההכנה בהתרגשות עצומה ורצה בכל פעם לגן כדי לראות מקרוב את החנוכייה שלה.

ילדה מכינה בצק

אז איך מערבים את הילדים בתהליך הכנת החנוכייה?

לבצק מלח:

4 כוסות קמח

2 כוסות מים

2 כוסות מלח

צבעי מאכל: ירוק בהיר, ירוק כהה ואדום

לקישוטי הנרות:

תמונות מאכלים (אנחנו השתמשנו בתמונות מהספר)

נרות חנוכה

בריסטולים צבעוניים

דבק סטיק

לקישוטי הזחל (לאחר אפייה):

בצק בצבעים: ירוק, אדום וצהוב

קיסמים

שונות:

שבלונת חנוכייה (לא חובה, ראו הערות והארות)

מגש/קרש חיתוך/סטנד ליצירה

אופן ההכנה:

1. מתחילים מהכנת בצק המלח. ממיסים מלח: שופכים מלח ומים לקערה גדולה ומתחילים לערבב יחד. מוסיפים בהדרגה את הקמח ומערבבים. אם העיסה דביקה מוסיפים עוד קמח ואם היא פירורית מוסיפים לה עוד מים.

2. לאחר שהגענו למרקם נוח לעבודה, מחלקים את הבצק באופן הבא: ¼, ¼ ו- ½.

3. מוסיפים צבעי מאכל לחלקי הבצק. צובעים מחצית הבצק בירוק הכהה (מיועד לחלק מגוף הזחל+העלה), רבע בצק בירוק בהיר (לגוף הזחל) ורבע בצק באדום (לראש).

4. במידה ורוצים לפצל את ההכנה ליומיים כמו שאנחנו עשינו, אפשר בשלב הזה לעטוף כל אחד מהבצקים היטב בניילון נצמד ולשמור לעבודה ביום למחרת או להמשיך ישר בעבודה.

5. מחממים תנור ל100 מעלות.

6. עוברים להכנת גוף הזחל. יוצרים נחשים מהבצק הירוק בהיר ומהבצק הירוק כהה ומלבישים אותם על גבי החנוכייה (ראו תמונה) כך שירכיבו את מחצית גופו של הזחל. מרדדים מהבצק הירוק הכהה עלה ומניחים אותו על גבי תבנית מרופדת בנייר כסף. מעבירים בזהירות את גוף הזחל שבשלב זה עוטף את החנוכייה לתבנית ומדביקים אותו על העלה הירוק.

אב ובת מכינים בצק
אב ובת מכינים בצק
אב ובת מכינים בצק

7. מכינים את ראש הזחל. בשלב הסופי, מכינים מהבצק האדום את הראש של הזחל ומלבישים אותו על גבי השמש של החנוכייה. חשוב לציין שכדי שהראש לא יישמט בתנור, מומלץ לשים מתחת לכדור הבצק נייר אפייה מגולגל לתמיכה (ראו תמונה מצורפת).

8. אפייה. אופים בתנור למשך שעתיים בחום של 100 מעלות.

9. הכנת קישוטי נרות:

מדביקים על ניירות בריסטול צבעוניים את דפי המאכלים שהדפסתם או ציירתם. גוזרים כל אחד משמונת המאכלים/קישוטים לנרות ומנקבים בתוכו חור בקוטר הנר.

10. השחלת הנרות. משחילים את כל אחד מהקישוטים על הנרות.

הערה: קישוטי הנרות מיועדים רק לפרזנטציה.

שימו לב שבעת הדלקת הנרות, יש להסירם מטעמי בטיחות 😊

11. קישוטי הזחל (לאחר אפייה). יוצרים מהבצק הצבעוני עיניים ומחושים (בשילוב שני קיסמים).

12. מצלמים ומעלים לעמוד הפייסבוק או האינסטגרם של הבלוג.

חג אורים שמח, מאיר ובריא 😊

אם ובת וחנוכיה

אולי יעניין אותך גם

3 תגובות

  • להשיב דור 09/12/2020 בשעה 6:15 pm

    יופי של רעיון וביצוע! נראה כיף 🙂

  • להשיב מיטלקין 11/12/2020 בשעה 9:19 am

    מושלם!!! פעילות מקסימה ומעוררת השראה ❤️

  • להשיב מיטלקין 11/12/2020 בשעה 9:19 am

    מושלם!!! פעילות מקסימה ומעוררת השראה ❤️

  • כתיבת תגובה