אימהות

איך לבחור גן לילד שלכם

מהרגע שיצאה מהבטן שלי, אביגיל הייתה צמודה אליי, באפס הפרדה, בגוף ובנפש, בהנקות, בהרפתקאות, בכל אשר הלכנו שתינו, בבתי קפה, בטיולים, בימים שטופי שמש, בהסתתרויות מהמבול, בקניות, בהחלפות, בפעילויות, בסודות, בדמעות, ברגעים הכי קטנים, בהישגים, בשמחות, בשיחות ביני לבינה, מהבוקר המוקדם ועד השעות הקטנות והמאוחרות של הלילה. בחיים לא היה לי חיבור או אהבה בעוצמה כזו לאף נפש בעולם הזה כמו לבת שלי.

הגר ואביגיל

לכן, כשהגיע הרגע ההוא, לא יכולתי שלא להסתכל לו בעיניים. ידעתי שזה הזמן לקבל החלטה ומבחינתי זו הייתה ההחלטה הכי קשה שיש. מצד אחד, בגיל 11 חודשים, ראיתי מולי את הבת שלי כבר לא ניובורנית, חברותית, פעלתנית, סקרנית, צמאה לגירויים, בשלה להכיר חברים חדשים ולהתחיל ללכת לגן. היו לנו המלצות לגנים, רשימת שאלות, היה לנו ברור מה חשוב לנו מאוד ועל מה לא נתפשר.

אביגיל והגר

מצד שני, בחוץ השתוללה לה סופת המציאות. במקביל לחיפושים שלנו שלא נשאו פרי, המדינה בערה ממקרי הזוועה והאלימות בגנים שהופיעו בחדשות. בכל יום נחשף סרטון אימה חדש של מלאכים רכים וטהורים בידיים של מטפלות מפלצות וגננות מתעללות. כל אלה שבו והופיעו לי בסיוטים והעלו אצלי את מפלס המתח והחרדה מפני רגע ההכרעה. אומרים שאמא יודעת הכי טוב מה נכון בשביל הבת שלה ואני זוכרת שבכל כל גן שראיתי, ידעתי בעיקר מה לא יהיה נכון בשביל הבת שלי.

באותו זמן גם הלכנו להפגנה בקרית הממשלה. שמעתי את העדויות של ההורים נפגעי "בייבי לאב" וכאמא לא יכולתי להפסיק לבכות מגודל הזוועות. הרגשתי בלב את הכאב העצום והסבל של ההורים האלה, זעקתי את זעקתם והתמלאתי כעס וזעם על העובדה שאין בישראל חוק פיקוח על הגנים וילד מתחת לגיל 3, לא קיים. דווקא הילדים שלנו, האוצרות הקטנים שלנו, האוכלוסייה הכי רכה, פגיעה וחסרת אונים – הם אלה שהופכים בחסות המדינה למופקרים ושקופים.

הגר בהפגנה

דווקא כשהיינו על סף ייאוש מוחלט, בדקה ה99, שבועיים לפני תחילת הלימודים, מצאנו לאביגיל גן מדהים. הגענו אליו כמעט במקרה אבל ברגע שנכנסנו לגן הזה, היה ברור לשנינו שזה בדיוק המקום שחיפשנו ונתפר בול למידותיה של הבת שלנו.

היום אביגיל פורחת בגן שלה ומתפתחת בקצב מסחרר. היא מגיעה לגן כל בוקר בציפייה, בשמחה ובהתרגשות גדולה. יש לה חברים וחברות בגן. אין מאושרים ושמחים מאיתנו על ההחלטה שלנו.

בעקבות דרך החתחתים שעברנו במערב הפרוע שנקרא "חיפוש גנים בישראל" החלטתי לכתוב כאן עשר עצות זהב, המלצות ודגשים משלי לבחירת גן ילדים לטובת הורים מיואשים, מבולבלים ואובדי עצות בדיוק כמו שאנחנו היינו בתקופה הזו. אני כותבת את הדברים מניסיוני האישי בלבד, על סמך מה שראיתי וחוויתי וכמובן בהתאם למה שחשוב ומהותי בעיניי בתהליך קבלת ההחלטה החשובה הזו.

  1. 1. סדרי עדיפויות בבחירת גן ילדים

    לפני שניגשים לחיפושים, אני ממליצה לכם בחום לשבת יחד ולהגדיר לעצמכם מה חשוב לכם יותר ומה פחות. אצלנו למשל במהלך החיפושים, נושא המרחק הפך לשולי בחשיבותו. ברור שבהתחלה רצינו גן שיהיה במרחק הליכה מהבית אבל עם הזמן וככל שהתארכו החיפושים ומיצינו את הרדיוס הקרוב לביתנו, הבנו שאנחנו מוכנים לנסוע ברכב ולהתרחק בשביל גן שנהיה שלמים איתו. בסופו של דבר, עבור הגן שבחרנו צריך לנסוע ברכב ולעיתים קרובות לעמוד בפקקים אבל זה לגמרי שווה את השקט הנפשי מבחינתי.  

  2. 2. היחס לילדים: חום, אהבה ויחס אישי לכל ילד.

    בראש הרשימה שיצרנו, ניצבה הדרישה הבלתי מתפשרת למסגרת עוטפת, חמה ומחבקת. אחת הדרכים לזהות זאת היא להתבונן קודם כל בילדים בגן. אחד הדברים הכי יפים אצל ילדים היא אי היכולת שלהם לשקר. ילדים בגילאים האלה, הם הכי אותנטיים שיש. אין אצלם העמדת פנים ואפשר מיד לראות על פניהם מה הם מרגישים ואת מי הם אוהבים. שימו לב, איך הילדים בגן נראים לכם? קורנים ושמחים? נרגשים ומסוקרנים? כבויים, שקטים ועצובים? האם הם מושיטים ידיים לגננת ולצוות ומחפשים את קרבתם? כיצד הגננת והצוות מגיבים אליהם? כאן גם המקום לשאול כמה מטפלות יש ביחס לכמות הילדים בגן? האם הצוות בגן קבוע או מתחלף?    

    אני זוכרת שכבר כשנכנסנו לגן הנוכחי שלנו, היה אפשר להבחין מיד שהילדים מאושרים וטוב להם. כולם נראו שמחים ונלהבים, מרותקים מהמפגש שהגננת העבירה להם באמצעות בובות כפפה. ראו שהגננת והצוות המטפל מדברים לכל ילד בגובה העיניים, בכבוד, בהתלהבות ובשמחה מדבקת. שנינו חלקנו את אותה התחושה שכאן הבת שלנו תהיה בידיים הכי טובות שיש. לשמחתי, התחושה הזו מלווה אותנו עד היום וכהורים, אין להרגשה הזו תחליף בעיניי.

  3. 3. החיבור האישי עם הגננת בגן הילדים.

    יש גני ילדים שבהם הביקור יתואם מראש מול מנהלת הגן והיא זו שתשים את עצמה בפרונט. לא בכל גני הילדים, מנהלת הגן היא הגננת ולכן, חשוב שתפגשו את הגננת כדי להתרשם ממנה אישית. הגננת היא האדם שאתם הולכים לתת בו הכי הרבה אמון בעולם הזה ולהפקיד בידיו מדי יום את האוצר היקר לכם מכל. חשוב שתתחברו אליה, תתרשמו ממנה ותוודאו שאתם משדרים על אותו גל יחד איתה. במהלך השהות בגן, הגננת היא האמא השנייה של הילד שלכם וחשוב שתזהו אצלה מרכיבים שתואמים לתפיסת העולם ולגישה החינוכית שלכם. תיאום הציפיות ביניכם ימנע התנגשויות בעתיד ויעניק לכם שקט נפשי. לכן, תבדקו את השפה המשותפת שלכם עם הגננת, הקדישו תשומת לב מלאה לבחינת האישיות וההכשרה שלה, לאופן שבו היא מעבירה מפגש, לגישה שלה לילדים, לנוכחות, לסמכות שלה, לאנרגיות ולסינרגיה שלה עם הצוות המטפל.

    אם אתם יוצאים מהמפגש איתה ונותרו לכם סימני שאלה, קבעו איתה עוד פגישה ובואו לראות את הגן פעם נוספת. הגננת היא הדמות הדומיננטית שקובעת את הטון בגן והאווירה בגן היא הדבר שתוכלו להרגיש בו מיד ואוטומטית ולדעת האם אתם מתחברים אליה או לא. קשר טוב ביניכם לבין הגננת יבטיח שכשתגיעו לגן בבוקר, החיוך של הגננת שיקדם את פניו של הילד שלכם, ייגע גם בלב שלכם והאמינו לי, זה לא פחות חשוב.

  4. 4. ערוץ תקשורת פתוח, שקיפות ומעורבות ההורים בגן הילדים.

    עם ההחלטה לרשום את הילד שלכם לגן הילדים, נחתם ביניכם לבין הגננת חוזה בלתי כתוב שראשיתו באמון, שקיפות ושיתוף פעולה של שני הצדדים. לכן, כבר במפגש עם הגננת, חשוב לוודא מולה איך מתבצעת התקשורת ביניכם במהלך השנה. לכאורה, מדובר בשאלה קטנה וטכנית אבל מבחינתי מדובר בשאלה חיונית להתפתחות ולצמיחה של הילד שלנו בגן הילדים.

    תתכוננו, בשנה הקרובה תהיו עדים לשינויים התפתחותיים, קוגנטיביים, פיזיים ורגשיים עצומים אצל הילד שלכם. אתם תראו שגם ההשפעה החברתית בגן תפתח את הילד שלכם משמעותית. הזמן של הילד שלנו בבית אינו מנותק מהזמן שלו בגן הילדים. שני הזמנים האלה צריכים להתקיים יחד בהרמוניה. הגן של הילד שלכם צריך להרגיש לו ולכם כמו בית שני, מקום בטוח ומוכר, חם, אוהב, חיובי, מפתח, מלמד ומעודד. מקום שתשמחו להיכנס אליו וגם לחזור ממנו הביתה. התהליכים שהילד עובר בבית צריכים להיות מקבילים לתהליכים שהוא עובר בגן ולהפך. כדי שכל זה יקרה חשוב שביניכם לבין הגננת יהיה ערוץ תקשורת פתוח עם עדכונים שוטפים. לכן, כשתשאלו את השאלה הזו, תוכלו ללמוד הרבה מהתשובה של הגננת ולהבין עד כמה בדיוק המעורבות הדדית והשקיפות ביניכם לבינה חשובה לה ומהווה חלק מהמדיניות של גן הילדים.

    אחד הדברים שאני הכי מעריכה אצל הגננת שלנו הוא האכפתיות והנתינה שלה מעצמה לילדים ולהורים סביב לשעון. איכפת לה מה קורה עם הבת שלנו גם מחוץ לכותלי הגן, כשהיא חולה או אפילו לא ישנה טוב בלילה. היא מייחסת ערך עליון לשותפות ולשקיפות בינה לבין ההורים, מדווחת במידה ויש כל דבר חריג (כולל סימן הכי קטן, כדי שלא תהיינה הפתעות), שולחת תמונות וסרטוני וידאו להורים מהנעשה בגן ואנחנו רואים את הבת שלנו שמחה, רוקדת, מאושרת וזה עושה לנו את היום 😊

    מעבר לקבוצת ווטסאפ של הגן, יש לנו קבוצת ווטסאפ פרטית שבה יש עדכונים שוטפים על אביגיל בגן. בשורה התחתונה, הדלת של הגננת שלנו תמיד פתוחה והאוזן שלה תמיד קשבת לכל שאלה, בעיה או התלבטות וכמובן שיש לא מעט כאלה, כל הזמן. זה כל כך לא מובן מאליו, חשוב ומוערך בעיניי.

  5. 5. חווית הלמידה בגן הילדים.

    היום יותר מאי פעם, מחקרים רבים מוכיחים שהלמידה המשמעותית ביותר בחייו של הילד מתרחשת דווקא בשש השנים הראשונות לחייו. בעבר, היה נהוג לחשוב על החינוך הפורמלי, השנים בבית ספר, כזמן למידה או לימודים בעוד שהשנים בגן, נתפסו כזמן משחקים, Playtime. אז נכון, הילדים שלנו ילמדו בבית הספר דרך ספרי לימוד, חוברות ודפי עבודה אבל את השיעורים הכי חשובים של חייהם – הילדים שלנו ילמדו דרך הידיים, הרגליים והמשחק.  

    שש השנים הראשונות לחייו של הילד נועדו למשחק אך המשחק הזה חשוב מאין כמותו שכן הילדים שלנו לומדים לתווך ולהגדיר את העולם שלהם באמצעותו והוא בעל חשיבות מכרעת להמשך הלמידה שלהם בבית הספר ולמהלך כל חייהם הבוגרים. בשנים האלה, הנוירונים שלנו במוח מתפתחים בקצב מהיר יותר מבכל זמן אחר בחיים. נהוג לחשוב שהמוח של הילדים זהה בצורתו למוח שלנו, המבוגרים רק בקטן אבל זה לא נכון. חוקרים יודעים להגיד לנו היום שהמוח של הילדים שלנו הוא כמו ספוג. ביכולתו לעבד מידע במהירות גבוהה פי שתיים ממוחו של מבוגר. זוהי גם הסיבה לכך שילדים קטנים ניחנו ביכולת טובה יותר מזו של מבוגרים לקליטת כמה שפות בבת אחת.

    צפו  בסרטון המרתק והמהפנט הזה.

    אצלנו הגן פועל בשיטה אמריקאית. הילדים לומדים בכיתות וההתייחסות אליהם היא כאל תלמידים. למתבונן מהצד, זה עשוי להישמע משעשע שכאשר רשמנו את הבת שלנו לגן בגיל פחות משנה, נתבקשנו למלא טופס שכותרתו "פרטי התלמיד". בעיניי לעומת זאת מדובר בהגדרה מדויקת למדי. לא בכדי גני הילדים בארה"ב מכונים בשם Preschool. לפי המחקר הזה שערכו חוקרים מהרווארד, לכל מה שהילדים שלנו לומדים בשנות הילדות המוקדמת תהיה השפעה מכרעת על כישורי הלמידה שלהם בבית הספר ובחייהם הבוגרים.

    בשנות הילדות המוקדמת, הילדים שלנו הם התלמידים האולטימטיביים. הם סקרנים מאין כמותם, הם צמאים ללמוד דברים חדשים ולכבוש את העולם. בגן שנבחר להם, הילדים שלנו יפתחו כישורי למידה חשובים אליהם יידרשו בבית הספר דוגמת מיומנויות קשב וריכוז, כישורי שפה, יכולות מוטוריות ועוד. אולם אם תשאלו אותי אחד הדברים המדהימים ביותר שהגן יכול לטפח ולהעשיר אצל ילדכם הוא חווית הלמידה. כהורים, אני סבורה שמוטלת עלינו האחריות למצוא לילדים שלנו מסגרת אשר תטפח את הסקרנות הטבעית שלהם, שנמצאת בשלב הכי טהור שלה, כדי שחלילה לא תתקלקל ותהפוך את הלמידה עצמה לחווייתית, כייפית ומרגשת. יתרה מכך, בעיניי זו צריכה להיות מסגרת עוטפת, חמה ומחבקת שתעודד אותם לאתגר את עצמם, להיות יצירתיים ולנסות שוב גם במידה ולא הצליחו בפעם הראשונה.  

    במובנים רבים, שנות הילדות יכולות להיות שנות הזהב של הילדים שלנו. הגן הנכון יכול לחולל פלאים בהתפתחות של הילדים שלכם. אני מסתכלת על אביגיל שלי ונפעמת מדי יום מקצב ההתקדמות שלה מאז שנכנסה לגן. אני מודה שאני עצמי נשבית מדי יום בקסמי ההתפעלויות שלה מרזי העולם. כאמא שלה, אני לומדת ממנה בכל יום כל כך הרבה.

    במסגרת חיפושי הגן, היזכרו בפוסט הזה ובמחקרים האלה כחומר למחשבה ובחרו במסגרת שתעניק לילדכם חווית למידה איכותית, מרגשת, מעשירה ומאתגרת, תעודד את הסקרנות הטבעית שלו לגלות את העולם, תטפח את היצירתיות שלו ותאמין ביכולותיו להרקיע שחקים.

  6. 6. סדר יום, ארגון וגבולות.

    ילדים זקוקים למסגרת כמו גם לגבולות ברורים כדי לפרוח ולשגשג. במהלך החיפושים שלנו, לא ציפיתי לראות גנים מהונדסים וסטריליים או צעצועים מסודרים כמו במוזיאון ובכל זאת, הופתעתי לגלות מכמות הגנים שמתנהלים בכאוס מוחלט. חוסר סדר והיעדר גבולות ברורים בין הצוות לבין הילדים, מתפרש בעיניי כחוסר שליטה. זה גם פתח להתנהלות רשלנית שיכולה להוביל לשלל מחדלים. כאשר אתם מגיעים לגן חשוב לשאול ולברר מראש מה סדר היום בגן? מהן הפעילויות? איזה חוגים והעשרות יש בגן?

    אחד הדברים שהכי מצאו חן בעיניי בגן של אביגיל זה הסדר והארגון בו והעובדה שלכל דבר יש את המקום שלו. יש מבשלת ומטבח גדול וייעודי שבו מכינים את האוכל חם, טרי ובריא (זה לא חלק מהתפקיד של הגננת או של הסייעות, הן מתעסקות בחינוך ולא צריכות להתעסק בזה). יש חצרות משחקים נפרדות וכיתות ייעודיות ומרווחות לכל שכבת גיל. יש סדר יום שבו ברור מתי אוכלים, מתי משחקים, מתי יש פעילות ומתי הולכים לישון. אגב, אחד הדברים שלא היינו מוכנים שיהיה חלק מסדר היום של הגן הוא הטלוויזיה, (זוכרים את הסעיף הקודם שלי ועד כמה המשחק חשוב בגילאים האלה?) אבל זה כמובן נתון לשיקולכם האישי. אין מילים בפי לתאר עד כמה סדר היום בגן השפיע לטובה על ההתנהלות של אביגיל בבית ובכלל זה גם על דפוסי השינה שלה.

  7. 7. אם הקירות יכלו לדבר.

    תתפלאו, הקירות בגן יודעים לדבר והם יכולים לספר לכם סיפור שלם על הנעשה בגן אז כדאי שתסתכלו עליהם היטב. התבוננו בגן משתי נקודות מבט. תחילה, בעיניים של הילדים שהייתם. שאלו את עצמכם האם אתם הייתם רוצים להיות בגן הזה? האם סביבת הגן נראית לכם שמחה, נגישה ומזמינה לילדים קטנים? האם היא מעודדת משחק חופשי? מה תלוי על גבי הקירות? כמה כרזות יש לעומת היצירות של ילדי הגן? האם בגן כזה אתם הייתם פורחים?

    עכשיו, הביטו בגן שוב. הפעם, בחנו אותו בעיניים של מבוגרים ביקורתיים. בעיניים של הורים שיודעים מה טוב ונכון מבחינת הילד שלכם.

    אתן לכם דוגמה שתישמע קיצונית אבל מדובר לצערי בסיפור אמיתי לחלוטין. באחד הגנים שבו ביקרנו, הגננת דיברה על סדר היום והתכנים הנהוגים בגן. לכאורה, לא היה בדברים שלה שום דבר שאמור להעלות חשד. אולם, על רקע מילותיה, העין שלי זיהתה סטיקר של "ברוך הבא מלך המשיח" מהצד השני של הדלת בגן. כמובן שקטעתי אותה והצבעתי על הסטיקר. הבהרתי לאותה גננת שאנחנו משפחה חילונית ואין לי כל כוונה שהבת שלי תלמד בחינוך דתי. בתגובה, השיבה הגננת בחיוך שיש קצת מסורת, קצת תפילת שמע ישראל ונטילת ידיים אבל "הילדים בשלב הזה, ממילא לא מבינים" (ציטוט מקורי). לצערי, כאן לא רק שהשקר נחשף ועמו ההדתה בדלת האחורית (הגן לא מוצג כגן דתי בשום צורה) אלא גם חוסר ההערכה שרוחשת הגננת הזו לילדים בגן שלה. אם תשאלו אותי ילדים בגילאים האלה הם הכי חכמים שיש. אם נחזור לדימוי הספוג ולמחקרים שהזכרנו קודם, כאמא, אין לי כוונה שהילדים שלי יספגו תכנים וערכים שלא מקובלים עליי. כמובן שלא תמיד הכתובת נמצאת על הקיר ולכן חשוב לשאול, לחקור ולוודא שהגן שבו אתם בוחרים תואם את הערכים שלכם ומעריך את הילדים שלכם כאנשים קטנים, נבונים ויוצאי דופן וכמובן גם אתכם כהורים.

    כהורים אנחנו צריכים למצוא להם את המסגרת שמעריכה אותם, מכבדת אותם ומייחסת להם את הפוטנציאל הרב ביותר שקיים. כדי לזהות את המסגרת המתאימה להם ביותר הסתכלו על הקירות בגן כילדים קטנים המגלים את העולם אבל גם כמבוגרים בעלי חשיבה ביקורתית.  חשוב שהגן שתבחרו לילדים שלכם יהיה תואם לערכים שלכם.

  8. 8. רשימת שאלות

    אתם תראו שכשתחפשו אחר גן לילדים שלכם, באופן אוטומטי העיניים שלכם יהפכו לעיני רנטגן.  בזמן שתסרקו אחר כל פינה בגן, תוכלו להבחין עד כמה הגן באמת נקי, עד כמה יש דגש על ההיגיינה האישית של הילדים והאם קיימים בו מחדלי בטיחות שיסכנו את הילדים שלכם ועוד. אני ממליצה לכם בחום להכין רשימת שאלות. הנה כמה דגשים בנושאים שיעזרו לכם להתמקד.

    הנה כמה דגשים שיעזרו לכם להתמקד.

    ניקיון:
    – האם המוצצים זרוקים יחד באיזו מגרה או שהם מסודרים בבית מוצצים לפי שם?
    – כל כמה זמן מחטאים את הצעצועים בגן?
    – האם משטח ההחתלה הוא חד פעמי?

    נהלי בריאות:
    – האם הגן הוא מחוסגן? (אצלנו דורשים להציג פנקס חיסונים בהרשמה, מבחינתי זה MUST)
    – מה עושים במידה והילד חולה?
    – האם הצוות מוסמך עזרה ראשונה?

    תזונה:
    – מה הנוהל לגבי תינוקות יונקים? (אני שלחתי את אביגיל לפני גמילה, כשעוד שילבנו מוצקים עם הנקה והיה לי חשוב לוודא שהגישה להנקה וחלב שאוב היא חיובית)
    – מי מכין את האוכל? מה כולל התפריט?
    – האם יש ממתקים בגן?

    בטיחות וביטחון אישי:
    – כניסה לגן. האם אפשר להיכנס לגן בכל שעות היום? האם יש קודן?
    – מה עושים במידה ומישהו אחר מגיע לקחת את הילדים ללא הודעה מוקדמת?
    – האם יש מצלמות בגן? (זה נושא מרכזי לא הייתה כוונה להתפשר לגביו)
    – מה רמת התחזוקה של המתקנים בחצר?
    – האם יש הצללה?
    – האם יש בגן גלאי עשן ומטף כיבוי?
    – איך המעברים בין האזורים השונים בגן?

    באחד הגנים שראינו, נדהמנו לגלות כי המעבר בין אזור הבוגרים לתינוקייה מופרד על ידי דלת שנפתחת לתוך התינוקייה, ממש באמצע החדר. מנהלת הגן אמרה לנו בחיוך שאת הדלת יש לפתוח בזהירות, אבל מטבע הדברים, ברגע שהת נפתחת, יש פוטנציאל רב שילד מהעבר השני של הדלת יקבל ממנה מכה וזהו מחדל בטיחותי מאין כמותו.

  9. 9. תסמכו על האינטואיציות שלכם.

    כן, זה חשוב לקחת המלצות מהורים בגן או מאנשים שאתם סומכים עליהם ומעריכים את דעתם. כולם יגידו לכם שזה חשוב אבל עם זאת, כל ילד הוא אחר וגם כל הורה. לפני הכול, בעיניי אין כמו האינטואיציה שלנו כהורים. לכן, גם אם משהו לא נראה לכם או גורם לכם אי שקט בגן – תקשיבו ללב שלכם וצאו מנקודת ההנחה שכנראה שאתם צודקים ואותו הדבר ימשיך להפריע לכם גם בהמשך. זה בסדר לתת מקום לחששות לקראת ההרשמה לגן אבל אם אתם מזהים שיש כאן משהו מעבר, כנראה שזה לא הגן והגננת בשביל הילד שלכם ואתם צריכים להמשיך לחפש. אל דאגה, אי שם, נמצא הגן המושלם לילד שלכם. ברגע שתמצאו אותו ותהיו שלמים עם ההחלטה, זה יהיה עבורכם בבחינת אושר אמיתי.

  10. 10. כמה מילים על הסתגלות.

    מזל טוב, רשמתם את הילד שלכם לגן. היום הראשון לגן אוטוטו מגיע והתקופה הקרובה כרוכה בהתרגשות גדולה לצד מתח וציפייה. פרידות, הן חלק בלתי נפרד ממהלך חיינו, חלקן כואבות יותר ופחות וגם כאן אתם עומדים לחוות סוג של פרידה מהילד שלכם. מילה ממני אליכם, בימים הראשונים של ההסתגלות, למרות הקושי המובן לשני הצדדים, חשוב להעביר לילד שלנו שהמקום שבחרנו הוא מקום טוב וחיובי עבורו. חשוב לקחת בחשבון שההסתגלות עצמה היא תהליך הדרגתי ונבנה לשני הצדדים. אצל כל ילד ההסתגלות היא אחרת. לבת שלי, למשל, לקח זמן עד שהסתגלה לאכול כמו בבית. הילדה שלי בחודשים הראשונים הפכה את עצמה לשומרת הסף של הגן והייתה מחכה לי בסוף כל יום ליד הדלת כדי שאבוא לקחת אותה. לעומת זאת, עכשיו כשאני באה לקחת אותה מהגן, לפעמים נדמה לי שהיא לא רוצה ללכת ואפילו מוכנה לישון בגן 😊

    תנו זמן לזמן. עם כמה שקשה, תנסו לשחרר שליטה ולהוריד רגל מהגז. זה ייקח זמן אבל דברים יקבלו את המקום הנכון להם. לילדים שלכם וגם לכם יהיה עכשיו סדר יום חדש. תנו לעצמכם להיות מופתעים לטובה. הזמן עובר מהר והילדים שלנו גדלים, מתפתחים בקצב שיא, מגלים את העולם והופכים לאנשים קטנים, חכמים, מופלאים, רגישים, בעלי בטחון, רצונות ודעות מוצקות.

    אתם תראו שיגיע הרגע שבו תתגעגעו לילדים שלכם מאוד אבל גם תשמחו מכל תמונה או סרטון שיגיע ובעיקר מהידיעה שקיבלתם החלטה טובה ומשמעותית כל כך עבורם. אם הגעתם וקראתם אותי עד לכאן אז בטח הבנתם שמבחינתי מדובר בהחלטה לטווח הארוך ובהחלטה הכי חשובה שיש. אתם תראו שיגיע הרגע הזה שבו כל למידה אצלם תהפוך לחגיגה אמיתית ואז תדעו שבחרתם הכי נכון לילד שלכם. כהורים, מה יותר נפלא וחשוב עבורנו מהתחושה הזו?   

מוזמנים לשתף אותי בתגובות בתחושות ובמחשבות שלכם.

בהצלחה בחיפושים ושנת לימודים פוריה ומהנה לכולם!

אביגולי ואני ביום הראשון

היום הראשון של אביגיל בגן

אביגולי ואני ביום הראשון

אולי יעניין אותך גם

10 תגובות

  • להשיב שירי סנדרוביץ 18/02/2020 בשעה 12:23 pm

    הגרי,פוסט חיוני מאוד לכל הורה. התמונות שלך ושל אביגיל מקסימות!😘

  • להשיב מיטלקין 18/02/2020 בשעה 1:30 pm

    פוסט מעולה וחשוב!! תמונות מרגשות, המשיכי בדרכך המהממת ❤️

  • להשיב מיטלקין 18/02/2020 בשעה 1:31 pm

    פוסט מעולה וחשוב!! תמונות מרגשות, המשיכי בדרכך המהממת ❤️

    • להשיב הפיוטית 18/02/2020 בשעה 10:02 pm

      תודה רבה אהובתי ❤️

  • להשיב מור 18/02/2020 בשעה 1:41 pm

    פוסט מקסים ואמיתי מהלב עם עצות זהב!

    • להשיב הפיוטית 19/02/2020 בשעה 10:51 pm

      תודה רבה, מור!

  • להשיב משתמש אנונימי (לא מזוהה) 18/02/2020 בשעה 2:56 pm

    פוסט חשוב, לגזור ולשמור!

  • להשיב משתמש אנונימי (לא מזוהה) 18/02/2020 בשעה 10:16 pm

    נמצאת בדיוק במצב של יציאה לחיפוש גן וכל הזמן דוחה את הרגע. עודדת אותי מאד. תודה!

  • להשיב ויוי 08/12/2020 בשעה 9:49 am

    כתיבה מקסימה ומרגשת!!
    עצות מצויינות
    לגזור ולשמור

    • להשיב הפיוטית 08/12/2020 בשעה 1:37 pm

      תודה רבהה, ויוי!
      שימחת אותי 🙂

    כתיבת תגובה