עוגת יום הולדת – ספינת פיראטים

עוגת ספינת פיראטים

"אם תאמרו למבוגרים: "ראיתי בית יפה בנוי מלבנים חכליליות, ולו פרחי גרניום בחלונות, ויונים על הגג", לא יוכלו לשוות בעיניהם את הבית כלל.
יש לומר להם: "ראיתי בית שמחירו מאה מיליון פרנק", ואז יתפעלו: "או, איזה יופי!"
[…]
כאלה הם. זו אינה אשמתם. ועל הילדים לנהוג בהם באורך-רוח. אבל אנו, אנו שמבינים את החיים, אין אנו מייחסים חשיבות למספרים"

(אנטואן דה סנט אכזפרי, הנסיך הקטן)

עוגת ספינת פיראטים

חודש שמיני. בכל יום שעובר, חיים שלמים גדלים בתוכי. הילדה בתוכי והילדה שהייתי מדברות ורוקמות שבילי חלומות ומפת כוכבים. בלילות, הן פורסות יחד נייר אפייה ומשיטות עליו ספינות יפות וגדולות מעבר לכל דמיון. יש להם עוד עולם שלם לגלות ולחוות ויעדים חדשים לכבוש. על רקע הים האינסופי, הן משתפות אותי בתוכניות לעתיד ואני כותבת הכול כדי לא לשכוח אף פרט.

עוגת ספינת פיראטים

ספינת הפיראטים שלפניכם היא עוגת שוקולד ע-נ-ק-י-ת בגובה חמש קומות (!) טעימה ושווה ביותר שלמעשה מורכבת משתי עוגות שוקולד גדולות שאופים מראש על פי מתכון קל ופשוט ביותר. האתגר האמיתי כאן טמון במלאכת הרכבת הספינה אבל אל דאגה, אם תצפו בסרטון הבא ותעקבו אחר ההוראות שצירפתי לכם כאן – הצלחתכם במשימה מובטחת.

עוגת ספינת פיראטים

כפי שניתן לראות, מדובר בעוגה למשקיענים ולמשקיעניות. אני הכנתי את העוגה ליום הולדת 6 של בן הדוד שלי, יחד עם שי, בעלי האהוב. בנוסף להשקעה, העוגה המרשימה הזאת מצריכה סבלנות, זמן הכנתה ממושך והדיוק בה חשוב. אנו רוצים שהספינה שנכין תעמוד איתנה בים הסוער ותנווט אותנו לחוף המבטחים הנכסף הלא הוא החיוך שייפתח כמפרש על פניהם של ילד או ילדת היום הולדת.

כדי לפשט את העניינים ולהקל על התהליך, אני ממליצה לכם בחום לפצל את שלבי ההכנה של העוגה על פני שלושה ימים. ביום הראשון מכינים שתי עוגות שוקולד על פי המתכון למטה ומכניסים לקירור של לילה במקרר. ביום השני, מחלצים את עוגות השוקולד מהתבניות ויוצרים את צורת הספינה על פי הסרטון הזה וכפי שמפורט במתכון ובתרשימים, מצפים את העוגה כולה בגנאש שוקולד ומעבירים ללילה במקרר להתייצבות. ביום השלישי, מכינים את הקישוטים ומשיטים את הספינה למחוז חפצנו – מסיבת יום ההולדת החגיגית. שימו לב, מדובר בעוגה ענקית והכמויות בהתאם 🙂 עוגת השוקולד היפה והמרשימה הזו תספק לכם 40 חתיכות כך שכל הילדים והמבוגרים המשתתפים במסיבת יום ההולדת יזכו ליהנות ממנה.

עוגת ספינת פיראטים

כפי שתוכלו לראות, אני השתמשתי כאן בבצק סוכר רק לטובת הקישוטים שמעטרים את הספינה. באופן אישי, אני לא מתחברת לנראות של עוגה שעטופה כולה בבצק סוכר, זה תמיד מרגיש לי מלאכותי. מלבד השיקול האסתטי, ישנו גם העניין הבריאותי. אני לא חסידה של עוגות שעטופות בבצק סוכר או שמפוצצות בצבעי מאכל. היופי בעוגה הזו טמון בכך שרובה עשויה משוקולד ועם זאת, הצורה המיוחדת שלה משווה לה מראה של ספינה אמיתית, מגולפת בעץ ששום גל לא יוכל לה.

מוכנים לאתגר? עוגן הרם, כי אנחנו מפליגים 🙂

מצרכים לכל אחת מעוגות השוקולד (מכינים פעמיים):
¼ 3 כוסות קמח לבן
2 כפיות אבקת אפייה
¼ 2 כוסות אבקת סוכר
325 גרם חמאה מומסת
5 ביצים
¼ 2 כוסות חלב
2/3 כוס קקאו, מנופה
1/3 1 כפית תמצית וניל
גנאש שוקולד לציפוי:
1.9 ק"ג שוקולד מריר
600 מ"ל שמנת
סירופ סוכר:
240 מ"ל מים
200 גרם סוכר
לקישוטים:
בצק סוכר חום
שיפודים
פתקים לדגלים (ניתן להשתמש בדוגמאות הפסים בסוף המתכון)
גליליות
פיראטים מלגו
נרות יום הולדת
שקיות ניילון כחולות

כלים:
מחליק לבצק סוכר
סט אביזרים לבצק סוכר
סרגל מתכת
תבנית סיליקון לקישוטי הספינה (אני השתמשתי בזאת)

אופן ההכנה:

1. מחממים תנור ל-160 מעלות.
2. מניחים יחד קמח, אבקת אפייה, סוכר, חמאה, ביצים, חלב, קקאו ווניל בקערת המיקסר הידני. מערבלים עד שהתערובת אחידה.
3. מעבירים את הבלילה לתבנית בגודל 34X24 משומנת ומרופדת בנייר אפייה.
4. אופים את העוגה למשך 40-50 דקות או עד שקיסם שהוכנס למרכז העוגה יוצא יבש.
5. לאחר שהכנו את שתי העוגות, נותנים להן להצטנן לחלוטין.
6. בינתיים מכינים סירופ סוכר: בסיר קטן מניחים יחד מים וסוכר ומביאים לרתיחה.
7. מבשלים 2-3 דקות לאחר הרתיחה ומסירים מהאש. מצננים את הסירופ לחלוטין לטמפרטורת החדר.
8. לקראת ההרכבה והציפוי, מניילנים את השיש היטב ומניחים את כל כלי הפיסול שנשתמש בהם. אנחנו הולכים להשתמש בהרבה מאוד שוקולד והניילון הפעולה הפשוטה הזו תחסוך לכם הרבה זמן, האמינו לי!

כלי עבודה להכנת עוגת ספינת פיראטים

9. מסירים את נייר האפייה וחותכים כל אחת מהעוגות לחצי לאורכה, משטיחים את הגבעה שנוצרה במרכז המלבן, ומיישרים את הקצוות, כך שבסופו של דבר יוצאים 4 מלבנים ישרים, חלקים ואחידים באורך, ברוחב ובגובה.

10. מכינים גנאש שוקולד: קוצצים את השוקולד ומניחים בקערה.
בסיר קטן מביאים שמנת לרתיחה. יוצקים את השמנת על השוקולד הקצוץ וממתינים דקה.
כעבור דקה, טורפים היטב עד שהגנאש חלק ומבריק.

11. הרכבת הספינה: מניחים מלבן עוגה אחד על משטח העבודה שבו נשתמש. אנחנו בחרנו להרכיב את העוגה כולה על גבי מגש זהב עגול ששיווה לספינה מראה מלכותי. הצורה העגולה של המגש הקלה עלינו את מלאכת ציפוי העוגה בהמשך, כך שיכלנו לסובב את העוגה בכל פעם שציפינו חלק של הספינה. ניתן לחילופין גם לבחור במגש מסתובב או בכל פלטה אחרת.

מלבני עוגת השוקולד

12. מברישים את המלבן שהנחנו בסירופ הסוכר.

הברשת עוגת השוקולד

13. מעל שכבת הסירופ, מצפים את המלבן בשכבת גנאש.

14. מיישרים את הגנאש באמצעות מרית.

15. מניחים על גביו מלבן עוגה נוסף, מברישים אותו בסירופ סוכר ומצפים בגנאש כמו בשכבה הקודמת.

16. מהדקים את שני המלבנים זה לזה היטב.

הכנת עוגת פיראטים

17. מהמלבנים השלישי והרביעי מכינים את המדרגות: נעזרים בסרגל מתכת ומחלקים את המלבן לשלושה חלקים באורך 13 ס"מ, 10.5 ס"מ, ו-8 ס"מ, כך שכשנעמיד אותם זה מעל זה יתקבלו מדרגות ורווח של 2.5 ס"מ בין מדרגה למדרגה (ראו בסרטון ובתרשימים). שימו לב שאנחנו השתמשנו במידות של אינץ' אבל המרתי את המידות לס"מ כדי שיהיה יותר קל 😊

 

תרשים הכנת עוגת ספינת פיראטים

18. לחרטום הספינה: נשתמש ב-10.5 ס"מ ו-8 ס"מ.

19. את שאריות המלבן הרביעי אשר בהן לא השתמשנו ניתן לשמור לעת הצורך לתיקונים קוסמטיים לספינת הפיראטים שלנו.

הכנת עוגת ספינת פיראטים

20. מצפים את המדרגות: מניחים את המדרגה הארוכה ביותר מעל המלבן ומברישים אותה בסירופ. מצפים אותה בגנאש ומניחים עליה את המדרגה הבינונית באורכה, מברישים בסירופ, מצפים בגנאש ולבסוף מניחים את המדרגה השלישית – הקצרה ביותר באורכה שגם אותה מברישים בסירופ ומצפים בגנאש.

הכנת עוגת ספינת פיראטים הכנת עוגת ספינת פיראטים

21. חוזרים על אותה פעולה עם הסיפון.

22. חיתוך הספינה: לאחר שהעמדנו את כל חלקי הספינה, נחתוך את העוגה כך שיתקבל מראה של חרטום מחודד. נמשיך עם הסכין לאורך הספינה כך שיתקבל מראה של ספינה שנכנסת לים.

23.לאחר מכן, נחתוך את חזית הספינה לצורת V (ר' בתרשים ).

תרשים סיפון עוגת ספינת פיראטים

24. ציפוי הספינה כולה בגנאש: לאחר שעיצבנו את הספינה כראות עינינו, נצפה את כולה בגנאש שוקולד. אם הגנאש התקשה מעט אפשר לחמם אותו מעט במיקרוגל כדי שיחזור למרקם נוזלי ויהיה קל יותר לצפות את העוגה. מצפים את הספינה כולה בגנאש, מחליקים את כל חלקי הספינה, נעזרים בכלים המתאימים ומשתדלים להגיע לתוצאה כמה שיותר יפה ואחידה.

בסיס עוגת ספינת פיראטים

25. לילה במקרר: לאחר שסיימנו לצפות את הספינה שלנו וקיבלנו מראה אחיד, נכניס את העוגה ללילה במקרר וניתן לציפוי שלה להתקשות.

26. למחרת בבוקר, מכינים את הקישוטים.

27. אריחי הספינה: למחרת בבוקר, מוציאים את העוגה מהמקרר. בעזרת סכין חדה חורצים בעוגה צורה של לבנים כך שיתקבל מראה טבעי של ספינת עץ.

עוגת ספינת פיראטים

28. קישוטי הספינה: מרדדים ומגמישים בצק סוכר חום בהיר. יוצרים צורת נחשים ומכניסים לתוך השבלונות בתבנית סיליקון ייעודית ליצירת קישוטים שיעטרו את הספינה שלנו (אני השתמשתי בתבנית הזאת). מעבירים את התבנית להתייצבות במקפיא לפחות למשך 15-20 דקות.

29. בינתיים, מכינים את הדגלים: מדפיסים או מציירים על גבי נייר את הדגלים שהכנו. אנחנו הכנו שני דגלים עם פסים ודגל אחד שהוקדש לילד היום הולדת. ניתן להדפיס לפי שבלונת הפסים שצירפתי לכם בסוף המתכון. מחברים את הדגלים לשיפודים ומניחים אותם על גבי העוגה.

30. מעטרים את הספינה: מוציאים מהמקפיא את תבנית הקישוטים ומחלצים מתוכה את הקישוטים שבחרנו. אנחנו השתמשנו בחבלים כדי לעטר את הספינה, בעוגן, במצפן ובהגה. חוצים 6 גליליות לשניים ומניחים כל שלושה חצאים בצידי העוגה כדי לדמות צורה של משוטים.
31. כמעט יוצאים לדרך: מניחים על גבי העוגה בובות פיראטים ונרות.
32. לוקחים שתי שקיות ניילון כחולות, בסגנון השקיות שקונים במכולת ומרפדים אותן בצידי הספינה כך שייראו כמו גלים של ים.
33. מדליקים את הנרות, מגישים את העוגה לשולחן, קרוב לפיראט או הפיראטית שלכם ומפליגים רחוק יותר ומעבר לקווי הדימיון, עד לאן שהלב לוקח.

עומריקי ליד העוגה

דוגמאות להדפסה לדגלי הספינה:

דגל כחול

דגל אדום

אולי יעניין אותך גם

4 תגובות

  • להשיב מאפינס בננה מקמח מלא לילדים • פשוט וקל להכנה • הפיוטית 22/03/2020 בשעה 10:31 pm

    […] עוגת יום הולדת ספינת פיראטים […]

  • להשיב מאפינס בננה בריאים ומושלמים • הפיוטית 22/03/2020 בשעה 10:33 pm

    […] עוגת יום הולדת ספינת פיראטים […]

  • להשיב חלה בצורת לב • הפיוטית 22/03/2020 בשעה 11:21 pm

    […] עוגת יום הולדת ספינת פיראטים […]

  • להשיב משתמש אנונימי (לא מזוהה) 10/05/2020 בשעה 1:01 pm

    איפה הסרטון?

  • כתיבת תגובה