ימי קורונה

עוגת סינבון ענקית

עוגת סינבון ענקית

אני לא זוכרת שאי פעם היה חורף כזה. עד כדי כך לא עקבי. בא ונעלם. כולו ישות אחת מסתורית. במשך יומיים יורד גשם ואני מוזעקת לבית מרקחת לקנות תרופות, המטריה הענקית שזכרתי לקחת, מורדת ומתהפכת ברוח. בימים אחרים יש שמש בתל אביב. הקרניים שלה מגיעות עד אליי. אני מוצאת חנייה באמצע היום בתל אביב וחוזרת לבתי קפה שכמעט שכחתי מקיומם אבל עכשיו נזכרתי. מישהו אמר לי השבוע: "איך בכל פעם את מוצאת שקט בשביל לכתוב?" ואני חייכתי ואמרתי רק: "צריך זמן וסבלנות". מלאכת כתיבה לא תמיד אפשר להסביר במילים, במיוחד לא לאלה שאינם כותבים. לפעמים היא אורכת נצח, לפעמים נדרשים רק כמה רגעים. לפעמים מספיק רק פסיפס של אנשים, נשקפים דרך החלון, כל אחד מכונס בתוך עצמו, לבוש לעונה אחרת של השנה. הם בשלהם ואני בשלי.

 שבלול קינמון

אתמול בלילה, החלטנו שאנחנו טסים בחודש הבא לניו יורק. האמת, אני מתרגשת. לא הייתי בתפוח הגדול מאז טיול הבת מצווה שלי ויש לי כל כך הרבה תוכניות לעיר הזאת. החלטתי לחגוג את המאורע במאפה הכי אמריקאי שיש – הסינבון. למי מכם שלא מכיר (יש כאלה בקהל?), הסינבון הוא מאפה שמרים מפנק במלית קינמון עם פרוסטינג לבן. הפעם, הכנתי עוגת סינבון ענקית, מושלמת לחורף הזה ובמיוחד ללילות הקרים שבו. העוגה שלפניכם נראית כמו יצירת אמנות בזכות צורת הספירלה המרהיבה שלה שתוכלו לגמרי להכין בעצמכם. כאשר תאפו אותה, המטבח יתמלא בניחוחות קינמון משכרים שמניסיוני, גם השכנים לא יישארו אדישים אליהם. זו עוגה מדהימה, מרשימה, מושלמת ליד הקפה, כוכבת אמיתית של כל מפגש חברתי או משפחתי. מומלץ להגיש את העוגה חמה או בטמפרטורת החדר.

עוגת סינבון

עוגת סינבון

המתכון מבוסס על המתכון הזה עם מעט שינויים והתאמות שלי.

רכיבים:

לבצק:

75 גרם חמאה

190 מ"ל (3/4 כוס) חלב

450 גרם קמח לחם

55 גרם סוכר

כף וחצי שמרים יבשים

1 כפית מלח

ביצה טרופה בגודל L

½  –  ¼ מים פושרים (ראו הערות בסוף המתכון)

מלית סוכר-קינמון:

28 גרם חמאה מומסת

115 גרם סוכר חום כהה

כף קינמון

קורט מלח

זיגוג:

113 גרם חמאה

57 גר' גבינת שמנת בטמפרטורת החדר

כפית תמצית וניל איכותית

קורט מלח

114 גרם אבקת סוכר

אופן ההכנה:

1. להכנת הבצק: ממיסים את החמאה בסיר קטן על אש קטנה. .לאחר שהחמאה נמסה, מוסיפים את החלב ומערבבים להתמזגות מלאה. מסירים מהאש ונותנים לתערובת החמאה להצטנן מעט.

2. בקערת המיקסר החשמלי עם וו הלישה מניחים יחד את כל יתר מרכיבי הבצק: קמח לחם, סוכר, שמרים יבשים, מלח, ביצה טרופה, מים ואת תערובת החמאה שהצטננה מעט בינתיים. לשים את הבצק היטב במהירות נמוכה במשך 10 דקות ועד שמתקבל בצק אחיד, גמיש ומעט דביק. חשוב להוסיף את המים בהדרגה, כף אחר כף. אנחנו רוצים שהבצק יתאחד וייפרד מהקערה ושלא יהיה דביק מדי. אם בטעות הוספתם יותר מדי מים, לא נורא, לא קרה שום אסון. תוסיפו עוד קצת קמח עד שתגיעו למרקם המושלם.

3. לאחר שקיבלנו בצק מושלם, מעט דביק, אלסטי ורך במיוחד, נקמח את תחתית קערת המיקסר ונשאיר אותו לנוח בקערת המיקסר, במקום חמים במשך כ45 דקות או עד שהבצק מכפיל את נפחו. מכסים את הקערה בניילון נצמד. אני מציעה לכם לתת לבצק לישון את שנת היופי שלו בתנור מכובה.

4. לאחר שהבצק תפח והכפיל את נפחו, מקמחים מעט את משטח העבודה, מסירים את הניילון הנצמד ומוציאים אותו מקערת המיקסר. מעבירים את הבצק למשטח העבודה ומרדדים אותו באמצעות מערוך למלבן באורך 30 ס"מ. אם עקבתם אחר ההוראות שלי, הבצק שלכם צריך להיות רך ומשתף פעולה מאין כמותו, כזה שתענוג לעבוד איתו. 

5. מכינים את המלית: ממיסים את החמאה במיקרוגל. מערבבים בקערה נפרדת סוכר חום, קינמון ומלח.

6. מושחים את מלבן הבצק שלנו בחמאה מומסת ובוזקים מעל באופן שווה את תערובת הסוכר קינמון.

מילוי הבצק

7. משמנים תבנית בקוטר 22 ס"מ ומניחים אותה בצד.

8. צורה ספירלית: לאחר שדאגנו לפזר את המלית באופן אחיד, נחלק את הבצק לרוחבו לשש רצועות שוות. מומלץ בחום להיעזר בגלגלת פיצה. לי יש גלגלת הכי פשוטה בעולם, ממקס סטוק והיא לגמרי עושה את העבודה 😊 זכרו, ככל שהרצועות יהיו שוות באורכן, הצורה הספירלית תהיה יפה יותר אז תחתכו יפה.

9. לאחר שחתכנו וחילקנו את הבצק לרצועות שוות, מתחילים במלאכת הגלגול. הרצועה הראשונה שנגלגל תהיה החלק הפנימי ביותר של עוגת הסינבון. לאחר שגלגלנו את הרצועה הראשונה, אנחנו מניחים את הסינבון רול על גבי הרצועה השנייה וממשיכים לגלגל את הרצועות זו על גבי זו עד שמקבלים עוגת סינבון ספירלית, ענקית ומהממת. חשוב לגלגל את הרצועות זו על גבי זו, צמוד ומהודק, כדי שהצורה תישמר.

גלגול הבצק

10. מעבירים את צורת הסינבון המהממת בזהירות לתבנית האפייה. כרגע יש עוד מרווחים בין העוגה לתבנית והיא עדיין לא ממלאת את כל התבנית אבל כל זה ישתנה כמובן, לאחר שתתפח. מכסים את העוגה בניילון נצמד ונותנים לה לתפוח בשמחה ובשלווה במקום חם במשך כ45 דקות.

הבצק לפני התפחה שנייה

11. מחממים תנור ל175 מעלות.

12. לאחר שהבצק תפח והעוגה ממלאת את כל התבנית, נעביר אותה לתנור ונאפה במשך כ35-45 דקות עד שהסינבון מזהיב, מפיץ ניחוחות מופלאים וקיסם שהוכנס לתוך המלית יוצא יבש.

13. בזמן האפייה מכינים את הזיגוג: במחבת קטנה ממיסים חמאה ומערבבים קלות עד שהיא משנה את צבעה לחום. מעבירים את החמאה לקערה ומכניסים למקפיא למשך כחצי שעה, עד שהחמאה מתמצקת אבל לא קפואה לחלוטין. אם יש לכם אופציה של QUICK FREEZE במקפיא, כמוני, תוכלו להגיע לתוצאה הזו בתום רבע שעה בלבד.

עוגת סינבון

עוגת סינבון

14. לאחר שהחמאה החומה התמצקה, מוציאים אותה מהפריזר ומעבירים אותה לקערת המיקסר עם וו הגיטרה יחד עם גבינת השמנת. מקרימים במהירות גבוהה במשך 3-5 דקות. מוסיפים תמצית וניל ומלח וממשיכים להקרים עד להטמעה מלאה. מוסיפים את אבקת הסוכר ומקרימים במהירות בינונית-גבוהה עד שמתקבל זיגוג חלק וקרמי, ללא גושים.

15. מוציאים את העוגה מהתבנית ומוזגים מעליה את הזיגוג שהכנו.

16. מגישים חם או בטמפרטורת החדר, מצלמים ושולחים לי 😊  

הערות, הארות וטיפים:

1. מים. בעבודה עם בצק שמרים ולא רק במתכון הזה, חשוב להוסיף את המים בהדרגה. שימו לב שכתבתי להוסיף בין ½ –  ¼ כוס מים. תתחילו עם רבע כוס, תוסיפו את המים כף אחר כף, עד שהבצק מתאחד והופך לרך ואלסטי. הבצק צריך להיות מעט דביק ולא יותר מזה. אם במקרה הוספתם יותר מדי מים, תוסיפו עוד קצת קמח אבל בכל מקרה, תהיו קשובים לבצק כדי שיהיה מושלם ונוח לעבודה.

2. צורת ספירלה. כדי להגיע לצורת ספירלה או אם תרצו – שבלול ענקית, צריך לפתל את הרצועות כאן אחת סביב השנייה. חשוב לעבוד בצמוד לכל רצועה ולהדק את הרצועות זו לזו כדי שתתקבל ספירלה יפה.

3. זיגוג. אתם ממש לא חייבים להכין את הזיגוג כאן. אני מבטיחה לכם שהעוגה תצא טעימה גם בלעדיו. הזיגוג טעים נורא אתם גם לא חייבים לצקת את כולו מעל העוגה, אתם מוזמנים להוסיף לפי טעמכם האישי. אני הוספתי אותו בעדינות, כדי לא לפגוע בצורת הספירלה של העוגה.

אולי יעניין אותך גם

אין תגובות

כתיבת תגובה